Miskolc egyik legrégebben lakott részén, Diósgyőrben található a Barát-hegy. A sokak által ismert Diósgyőri várral szembeni, hétvégi telkekkel szabdalt domb és folytatása már a Bükk-hegység lábának tekinthető. Baráthegyi gazdálkodásról az első írásos adat i.sz. 1313-ból maradt fent. Ez egy adományozó levél, melyben István bán - Diósgyőr akkori ura - földet és termő szőlőt adományoz a pálos rendnek. Ez a terület már a tatárjárás előtt is - valószínűleg bencések által - művelt vidék volt. A Barát-hegy elnevezés is ebből az időből származik.

A Barát –hegytől 3 km-re húzódik a Bükki Nemzeti Park keleti kapuja, a város felé haladva 3 km-t, Diósgyőrben az egykori vár lábainál találjuk magunkat. A Barát-hegyen épült föl a Szimbiózis Alapítvány Baráthegyi Majorsága, ahol rehabilitációs farm (Baráthegyi Majorság) működik. Majorságunk jelenleg egyedüli nemzetközileg is jegyzett hazai mintája a nemzetközi sztenderdek alapján működő „szociális farm”, vagy „green care” mozgalomnak.

Farmgazdálkodási egységeink:

Kertészet: szabadtéri, fóliasátra és üvegházi egyaránt. Az üvegházban és a kapcsolódó kiskertben elsősorban a főzőkonyhánk számára termesztünk alapanyagokat, de van kis fűszernövény kertünk is. A majorban több mint 100 gyümölcsfa található, főleg alma, szilva, körte, dió, de van néhány meggy, cseresznye sőt kiwi és fügefa is. A málna és szederbokrok mellet számos virágágyásról, dísznövényekről és sziklakertekről is kell gondoskodni az itt dolgozó fogyatékossággal élőknek. Több kutunk is van, az esővizet is gyűjtjük, valamint egy szélkerék is segíti a víz gazdaságos felszínre hozását. A kertészethez tartozik még több kisebb parcella kaszáló is (főleg lucernás), ahol állataink számára állítjuk elő télire a szénát.

Erdőgazdálkodás: két hektáron erdőgazdálkodást folytatunk, a saját fűtőanyag és a karámok építőanyaga előteremtése céljából. Egy mocsaras- árvizes területen energiafűz ültetvényt hoztunk létre. A gallyakat daráljuk, az aprítékot szárítjuk, melyből asztalos üzemünk brikettet gyárt.

Állattartás: állatállományunkban két ló, két szamár, nyolcvan kecske, több sertés, egy tucat nyúl, színes baromfiudvar (többféle pulyka, kacsa, liba, tyúk, fürj) valamint kutyák és macskák találhatóak. 2014 őszén terápiás állatként érkezett hozzánk két alpaka is. A kerti tóban „aranyhalak” és teknősök tanyáznak. Napi vendég nálunk mókus, valamint számtalan erdei madár is, akikről több madárodúval és etetőkkel is gondoskodunk. Látogatta már meg a majorságot vaddisznó, róka, őz sőt borz is, de őket nem marasztaltuk.

Az állattartás alapját a kecskék képezik, akiket tejét feldolgozzuk. A többi állat főleg terápiás célt szolgál (pl. terápiás lovagoltatás), míg szamarunk rendszeresen kocsiztat városi rendezvényeken (és már a színházban is fellépett!).

Vidékfejlesztés, oktatás:

2013-ban a NAKVI-hoz benyújtott projektötleti felhívás támogatásával „Kecsketenyésztő és házi sajtkészítő” képzést tartottunk 20 fő részére. Az év végén, „Sajtkészítő” tanfolyamunk államilag akkreditált képzés lett.

2014-ben kezdjük el a szociális farm alapozó, majd jövőre a komplex szociális farm képzésünket.

Sajtkészítő bemutatókat rendszeresen tartunk.

Agro-turisztika:

Farm Panziónkban egyre több érdeklődőt fogadunk, határon túlról is. Több szervezet nálunk tartotta már a gyakorlattal egybekötött szervezetfejlesztését. Számos nagy rendezvénynek adtunk már otthont, és 2014 őszenén indítjuk el hagyomány teremető szándékkal a „Falu a városban” fesztivált.

Szakmai kapcsolatok:

Tagjai vagyunk az alábbi szakmai szervezeteknek:

Agrárkamara

Kislépték (Kisléptékű Termékelőállítók és Szolgáltatók Országos Érdekképviseleti Szövetsége)

Regisztrálva vagyunk az MVH-ban.( Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal).